Siirry sisältöön Siirry chattiin
Varo Aktian asiakkaisiin kohdistuvia aktiivisia kalastelukampanjoita – turvatilihuijaukset ja luvattomat maksutapahtumat

Varo Aktian asiakkaisiin kohdistuvia aktiivisia kalastelukampanjoita – turvatilihuijaukset ja luvattomat maksutapahtumat

Maanantai 13. marraskuuta 2023 Blogit ja artikkelit Henkilö- ja yritysasiakkaat

Esittelemme säännöllisesti Aktiaan kohdistuvia kalastelukampanjoita auttaaksemme asiakkaitamme tunnistamaan verkkohuijaukset. Muistathan, että aktiivisten kampanjoiden lisäksi verkkorikolliset keksivät jatkuvasti uusia huijauskeinoja, joten pysy jatkuvasti valppaana.

Tällä hetkellä aktiivisia huijaustyyppejä ovat turvatilihuijaukset ja luvattomiin maksutapahtumiin liittyvät kalastelut. Turvatilihuijauksissa asiakkaalle soitetaan Aktian nimissä ja kehotetaan syystä tai toisesta siirtämään varat turvalliselle tilille. Soittoa voi edeltää kalasteluviesti toiselta toimijalta, jonka jälkeen asiakkaalle voidaan soittaa joko Aktian nimissä tai väitetysti yhdistää Aktian asiakasneuvojalle. Tämän jälkeen huijari voi joko kehottaa asiakasta siirtämään varat turvalliselle tilille, pyytää asiakkaan verkkopankkitunnuksia tai pyytää asiakasta lataamaan etähallintaohjelma, jonka avulla rikolliset pääsevät kiinni uhrin laitteeseen.

Turvatilihuijausten lisäksi Aktian nimissä on lähetetty kalasteluviestejä, joissa kerrotaan luvattomista maksutapahtumista luottokortilla ja kerrotaan kaupan keskeyttämisestä. Viestissä on usein huijauslinkki, josta väitetyn tapahtuman voi tarkistaa. Kyseessä on kuitenkin väärennetty Aktian sivu, jolla kalastellaan uhrin verkkopankkitunnuksia.

Turvatilihuijaus

Esimerkki 1:

Asiakas soitti Aktian asiakaspalveluun ja kertoi, että hän on saanut tekstiviestin, jossa ilmoitetaan, että hänen pakettinsa on saapunut. Asiakas on odottanut pakettia ja luuli siksi, että viesti koski juuri sitä. Asiakas oli yrittänyt kirjautua verkkopankkitunnuksillaan tekstiviestissä olevan linkin kautta. Kirjautuminen ei ollut onnistunut. Samana päivänä asiakas on saanut puhelun ”Aktiasta”. Henkilö on kertonut, että asiakasta yritetään huijata ja, että asiakkaan tulisi siirtää varojaan turvalliselle tilille Aktiassa.

Esimerkki 2:

Asiakas soitti Aktian asiakaspalveluun ja kertoi, että hän on saanut tekstiviestin Bank Norwegianilta, jossa kerrotaan, että hänelle on myönnetty lainaa. Norwegianilta oli myös soitettu ja kerrottu asiasta, mutta asiakas oli sanonut, että hän ei ole hakenut heiltä lainaa. Norwegianilta vastattiin, että yhdistävät puhelun Aktiaan. Asiakas oli jutellut ”Aktian työntekijöiden” kanssa, jotka kertoivat, että asiakkaan tililtä on veloitettu rahaa ja, että hän tarvitsee asiakkaan verkkopankkitunnukset, jotta voi sulkea tilin. 

Luvaton maksutapahtuma

Muistathan, että Aktia ei koskaan kysy sähköpostin tai tekstiviestin välityksellä henkilötunnusta, tili- tai korttinumeroita eikä pankkitunnuksia tai turvalukuja. Suhtaudu epäilyttäviltä vaikuttaviin sähköposteihin, tekstiviesteihin ja puheluihin aina varauksella, äläkä klikkaa epäilyttäviä linkkejä tai syötä pankkitunnuksiasi epäilyttäville sivustoille. Voit tarvittaessa varmistaa viestin oikeellisuuden käyttämällä toista kanavaa, kuten Aktian asiakaspalvelua. 

Mikäli epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ole heti yhteydessä asiakaspalveluumme. Jos asiakaspalvelumme jonotusaika on pitkä tai asiakaspalvelu ei ole auki, soita verkkopankin sulkupalvelun (24 h) maksuttomaan numeroon +358 20 333.

Lue lisää turvallisesta asioinnista